TV Vinkel - Tennisvereniging Vinkel

TV Vinkel heren
Den Driehoek
Tennis Vereniging Vinkel heet u van harte welkom op de TV Vinkel.nl website

De voetbalreis van je leven!

Dinsdag 8 juni is het eindelijk zover. We vertrekken vanaf Schiphol naar Johannesburg.

Op het vliegveld herken je gelijk de Afrikagangers aan de oranje kledij.

We worden opgewacht op het vliegveld door de crew van de Oranjecamping.

We gaan naar onze truck en maken kennis met onze groep waar we deze drie weken mee op zullen trekken. Ze komen uit alle hoeken van het land. Ook de leeftijd is gemixed, de jongste is 18 en de oudste 68 jaar.

Onze tentjes zijn al opgezet, we krijgen wat instructies en gaan om 1.00 uur naar bed. Morgen worden we om 6.00 uur gewekt. We vertrekken dan naar het Krugerpark.

Dag 2 ‘s-Avonds komen we aan op de camping Shonalanga. Deze avond hebben we een braai bij het kampvuur en er treedt een plaatselijke groep dansers op.

Komende twee dagen gaan we een tocht maken op de Olifantsrivier, waar nijlpaarden en krokodillen zwemmen en we gaan om 5.30 uur naar het Krugerpark. We hebben niet de big five gespot, wel impala’s, zebra’s, buffels, giraffen, krokodillen en nijlpaarden.

De volgende dag gaan we eerst voetballen in een township en kijken we daarna de openingswedstrijd Z-Afrika tegen Mexico in een lodge tussen de Afrikanen. Leuk bedacht.

Dag 5 gaan we weer terug naar Pretoria, want morgen is de eerste wedstrijd van Oranje.We hebben allemaal mijnwerkerslampjes gekocht omdat het winter is en we de tentjes steeds in het donker moeten opzetten en afbreken. Hieronder een foto zoals we steeds zitten bij de

dagelijkse maaltijden, met de truck op de achtergrond. Bovenin zitten we tijdens het reizen en onderin zitten de bagage en de kookspullen. Vanavond is de officiële opening van de oranjecamping met de feestband Vanavond Niet Schat. ‘s-Nachts vriest het 13 graden. Voor het eerst in 20 jaar. Toch koud in een tentje.

Dag 7 gaan we met de trein naar het Soccer City Stadion. Onderweg stopt de trein en heeft stukken. Na een klein uurtje is het verholpen, er was een monteur meegereist, dus waarschijnlijk komt dit wel vaker voor, maar zoals ze hier zeggen “this is Afrika”.We zijn precies op tijd in het stadion. Nog net het Wilhelmus gehoord.

Oranje wint met 2-0 en we worden overstemd door de vuvuzela’s.

Dag  8 brengen we een bezoek aan township Mamelodi. Wat een armoede. De kloof tussen

arm en rijk is hier schrijnend. Erica Terpstra opent de voetbaldag in de township. Ze geeft

een toespraak en volgens haar zijn we allemaal kanjers. ’s-Avonds in de feesttent kunnen we

steeds de andere wedstrijden kijken.

Dag  9  vertrekken we richting Durban. De wereldpers is aanwezig om de langste caravaan

ooit te filmen, 175 auto’s, bussen, campers en trucks. Na 640 km komen we aan op eco-

camping Bluff Eco Park. Mooie omgeving, heuvelachtig en een mooi uitzicht op Durban.

Dag 12  Nederland-Japan 1-0. Het is een mooi feest in Durban aan het strand met de grote Fifa schermen  waar we gisteren Duitsland van Servië hebben zien verliezen. Op de foto zie je de optocht naar het Moses Mabhida Stadium, met het stadion op de achtergrond. De wedstrijd is saai maar de sfeer in het stadion is goed en het resultaat maakt veel goed. ’s-Avonds feest in de tent en kijken naar Kameroen – Denemarken, wat een mooie wedstrijd was.

Dag 13 We hebben nu drie lange reisdagen voor de boeg en volgen o.a. de garden- en wijnroute.  Mooie route maar ook veel armoede onderweg. Nog net voor het donker zijn we op camping Yellow Sands. De kampeerplaats is vlak aan zee met strand en palmen. Zo’n 300 km voor Port Elisabeth.

We zetten onze tentjes op en de kok gaat koken. We hebben een chauffeur en een kok op de truck. Het enige wat we zelf moeten doen is af en toe helpen met de voorbereiding en de afwas.  Volgende dag om 5.30 uur op staan en voor het eerst een lekker warme douche.

Voorheen was die steeds koud of bijna koud, maar “this is Afrika”.

Dag 14 Vandaag gaan we naar Oranjecamping Plettenberg Bay. Onderweg kunnen liefhebbers vanaf een 216 m. hoge brug bungy jumpen. Vijf personen uit onze wagen de sprong. De camping ligt aan een rivier ingesloten door hoge bergen. Mooie camping en deze keer zelfs heet water. Wat een luxe opeens.

Dag 15 Vandaag de laatste lange reisdag richting Kaapstad. Deze gaat het eerste gedeelte langs de kust en later over de wijnroute. De bergen worden hoger en we zien besneeuwde bergtoppen. De voertaal in dit gedeelte is hoofdzakelijk Afrikaans, dus we zien veel Nederlandse namen. We komen aan op camping Berg River Resort. De temperatuur is goed, alleen is het erg vochtig hier.

Dag 16 Vandaag bezoek aan Drakenstein (school voor kinderen met een geestelijk handicap).

We gaan hier weer voetballen voor de laatste keer. Foppe de Haan en Hans Vonk zijn ook aanwezig. Iedereen was vooraf gevraagd om wat voetbalkleren of –schoenen van thuis mee te nemen en deze aan de kinderen uit te delen. Was leuk om te zien hoe blij ze waren met deze spullen.

Dag 17  Vandaag onze laatste oranjestoet naar het treinstation in Paarl. De stoet wordt steeds groter en de kinderen uit de township waar we gisteren voetbalden lopen met ons mee. Als je ze een hand geeft glunderen ze al. Iedereen deelt oranje spulletjes uit aan de kinderen, ook onze heineken pettefletten.

In Kaapstad is het een gezellige boel met een gezellig Fifa plein met groot scherm. Weer in optocht naar het stadion en we hebben steeds veel bekijks dan. Dan de wedstrijd tegen Kameroen. Weer niet geweldig, 2-1 gewonnen, maar toch een goede stemming na de overwinning. Wel schrijnend te weten dat deze mooie stadions die toch ieder zo’n slordige 400 miljoen hebben gekost dadelijk waarschijnlijk niet meer gebruikt zullen worden.

Dag 18 t/m 20 Eerst gaan we naar Kaap de goede Hoop, prachtige kustroute en we zien waar de Atlantische en Indische Oceaan bij elkaar komen. Onderweg nog struisvogels gezien en apen op de weg. Ook zien we nog pinguïns. Vandaag worden we getrakteerd op een feestmaal omdat onze kok jarig is. O.a. T-bone steak. Volgende dag doen we rondtour door Kaapstad. Een mooie stad met schitterende witte stranden. We kunnen niet naar de Tafelberg vanwege de mist, maar vanmiddag gaan we naar Robbeneiland, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Helaas ging dit ook niet door vanwege de harde wind en we kunnen niet op een andere dag, alles is volgeboekt voor komende dagen.

Volgende dag gaan we naar de Tafelberg. Het is prachtig weer en het uitzicht is schitterend, moet je beslist gezien hebben als je ooit in de buurt komt. Vandaag zijn nog drie personen uit onze groep vertrokken naar Durban voor de kwartfinale, zij hebben met veel moeite bij kunnen boeken.

Dag 21 Het afscheid nadert en we kijken vandaag nog de kwartfinale tegen Slowakije op het grote scherm in de feesttent. We zijn nog maar met een klein groepje, een gedeelte van de oranjecamping is al in Durban, anderen zijn gisteren al naar huis gevlogen.

We mogen gezamenlijk het vaatje leeg maken en zelf tappen. Oranje wint met 2-1 en na de maaltijd worden we met onze truck naar het vliegveld gebracht. Onze chauffeur en kok Gift en Dumile, komen beiden uit Mozambique, zeggen dat zij ook een geweldige drie weken hebben beleefd dankzij ons. We hebben ook allemaal nog wat kleding achtergelaten die zij mee zullen nemen naar Mozambique en daar uit zullen delen.

Al met al een geweldige reis met een mooi gezelschap en ook veel van het land gezien, de mooie en minder mooie dingen maar that is life. Het was echt de moeite waard.

De oranjecamping had alles weer prima voor elkaar met voor elk wat wils.

Wij kijken al uit naar het EK in Polen – Oekraïne.